Obecně o městské cyklistice

Co jsou městská kola?

Kola do města, někdy taky nazývaná "holandská kola" jsou kola, která svým vzhledem mnohdy připomínají kola našich babiček nebo běžná kola sedmdesátých a osmdesátých let minulého století, jako byly Libery, Esky apod. Zatímco u nás drtivou většinu kol tvoří kola sportovní, ostatních kol, mezi které se řadí i městská kola, jsou jen jednotky procent, na rozdíl od jiných evropských zemí. Je to dáno historicky, kdy před rokem 1989 byl nedostatek všeho. I kol. A na sportovní kolo s přehazovačkou, tzv. "favoritku" se čekalo na pořadnících, horská kola tehdy ani nebyla k mání. Proto, když se po roce 1989 změnily poměry, najednou museli mít všichni horská kola, která přišla do módy a během několika let téměř úplně vytlačila do zapomnění kola jiná. Po čase si čím dál větší část populace začíná uvědomovat, že do terénu se na kole dostanou málokdy a lépe se jezdí na trekkingových kolech. Teď nastává doba, kdy stále více lidí opět objevuje eleganci a pohodlí kol do města.

Přestože vzhled kol do města mnohým asociuje ony staré Liberty, je kolo většinou konstruováno za použití nejmodernějších materiálů a postupů a osazováno nejmodernějším příslušenstvím. Výjimkou tak není LED osvětlení, dynamo v náboji kola, odpružená vidlice, odpružená sedlovka, aj.

 

Rozdíly mezi koly do města a sportovními koly

Kola do města "citybiky" vznikla za účelem pohodlné a bezpečné dopravy nejen po městě. Konstrukce kola je tak ovlivněna:

  • snahou o dosažení co nejpohodlnějšího nastupování na kolo - většina kol do města má rám, který jsou vlastníci sportovních kol zvyklý nazývat jako dámský. Ale není neobvyklé, že na takovýchto kolech jezdí také pánové, i když v tomto případě by se díky elegantnímu a vzpřímenému posedu na kole hodilo spíše říct "gentlemani". Rám je konstruován tak, aby nebylo nutné při nastupování na kolo moc zvedat nohu, což ocení nejen starší lidé.
  • snahou o dosažení maximální bezúdržbovosti kola - kola do města jsou konstruována tak, aby se jejich majitel o ně téměř nemusel starat. Kolo má co nejjednodušší konstrukci. Například je obvyklé používat převodovku nebo dynamo v náboji kola, které jsou odolnější a zároveň schované, takže je minimalizována možnost jejich poškození. Kolo může stát na dešti nebo mrazu a jeho majitel na něm může jezdit celoročně.
  • snahou o dosažení komfortní, elegantní a bezpečné jízdy - na kolech do města se jezdí vzpřímeně, což zajišťuje kromě lepšího přehledu na dopravní situaci kolem sebe taky komfortnější jízdu se vzpřímenými zády. Navíc jsou na kole všechny mechanické části, které hrozí přichycením oděvu nebo jeho zašpiněním v co největší míře zakrytovány. Samozřejmostí u kol od města je kryt řetězu. Kola jsou totiž využívána zejména k cestám do zaměstnání, do školy nebo na nákupy a je obvyklé na nich jezdit v jiném než sportovním oblečení.  S tím souvisí také možnost přizpůsobit si kolo namontováním vhodných nosičů, košů či brašen nad zadní nebo přední kolo pro snadnou přepravu nákupu, tašky s notebookem apod.

 

Jak funguje převodovka v náboji

Pro mnoho našinců je zvláštností kol do města převodovka v náboji. Ta navíc má obvykle 3, 5, 7 nebo 9 převodových stupňů. Může se to zdát málo, ale například 7 stupňová převodovka je ekvivalentní převodovce sportovního kola s 21 převody. U kola do města jsou rozdíly mezi jednotlivými převody větší. Navíc je možné řadit i v případě, kdy kolo stojí na místě a nejede. To je výhodné například na křižovatce. Na sportovním kole je vhodné si před křižovatkou podřadit, zatímco na kole do města je možné zařadit vhodný převod před rozjezdem kola.
 
Konstrukce moderních převodovek v náboji je provedena tak, aby byly co nejvíce bezúdržbové. Uvnitř kvalitních převodovek je syntetické mazivo, které vydrží celou životnost převodovky a není tak nutné se o takovouto převodovku starat. Je-li nutné čas od času převodovku seřídit, lze to velmi jednoduše i bez návštěvy servisu. Její konstrukce je velmi jednoduchá a minimalizuje se tak pravděpodobnost poruch nábové převodovky.
 
A jen pro zajímavost. První nábojové převodovky byly zkonstruovány a používány mnohem dříve než u nás více obvykle převodovky sportovní.

 

Hmotnost městských kol

Pro každého, kdo používá kolo zejména jako sportovní nářadí, je jedním z důležitých parametrů hmotnost kola. Kola do města však nejsou určena k trhání světových rekordů, ale k pohodlné a bezpečné přepravě, ať už lidí nebo zavazadel za jakéhokoliv počasí a v jakémkoliv oblečení. Mnozí výrobci kol do města ani v popise kola údaj o hmotnosti neudávají. Obecně jsou kola do města výrazně těžší, i když dražší modely kol mohou mít hmotnost srovnatelnou se sportovními koly. Důvodem je důraz na robustnost rámu, a tedy celého kola. Například Gazelle garantuje nosnost každého svého kola 120 kg.

Proč kola do města?

Slouží opravdu jako dopravní prostředek a narozdíl od sportovních kol na ně nepotřebujete sportovní oblečení. Zkuste si představit, že jedete na horském kole v obleku s taškou na notebook do práce. Asi byste působili poněkud excentricky, nehledě na to, že pokud by vám vůbec z pravé nohavice něco zbylo, tak by to stejně bylo od kolomazu. Navíc máte na horském nebo silničním kole přimontovány blatníky, zvonek, či světla. Kola do města jsou plně vybavena pro jízdu na silnicích, v městském provozu a můžete s nimi jezdit také v lehkém terénu. Už jen chybí, aby ve městech bylo kde na kolech jezdit a ostatní účastníci silničního provozu se ke kolařům, ať už jezdí na jakémkoliv kole, chovali ohleduplně.

O Gazelle

GAZELLE - TRADITION MEETS INNOVATION
Společnost Koninklijke Gazelle N. A. byla založena v roce 1892 Willemem Köllingem a od svého počátku vyráběla jen kola. Během své historie vyrábí kola
ve stále stejné továrně v holandském městečku Dieren.

V současnosti je Gazelle největším holandským výrobcem kol do města a expanduje také do ostatních zemí. Přestože jsou jednotlivé díly na kola vyráběny v továrnách po celém světě, všechny komponenty, ať už pochází z vlastní továrny nebo od jiných výrobců, jsou přísně testovány a kontrolovány na kvalitu a každé kolo je nakonec montováno v Holandsku, ve stejné továrně, kterou založil Willem Kölling.

Výroba kol v Holandsku v době, kdy všichni své výrobní závody stěhují do levnější Asie je pro Gazelle prestižní záležitostí. Gazelle si zakládá na tom, že každé kolo je montováno v Holandsku, což je ve srovnání s ostatními výrobci unikátní přístup. Kola Gazelle nejsou montovány bezejmennými továrnami v Asii, které vyrábí kola pro hned několik výrobců kol a jen lepí na jejich rámy jiné značky.

Gazelle pečlivě vybírá své dodavatele. Všichni z dodavatelů Gazelle musí splňovat přísná kritéria, která zahrnují nejen kvalitu, ale také vztah k životnímu prostředí, zaměstnávání dětí, práv zaměstnanců, atd. (více najdete zde).

V průběhu celého výrobního procesu je testování a kvalita stavěna na první místo. Provádí se jak zátěžové testy na speciálních strojích, tak také kontrola kvality v jednotlivých výrobních a montážních procesech. Nad to všechno se provádí také náhodné testy v jakékoliv části výroby nebo montáže kola. Přestože se může zdát, že náklady na testování a kvalitu jsou přehnané a drahé, opak je pravdou. Čím dříve se při výrobě kola případnou vadu podaří nalézt, tím menší jsou náklady na její odstranění a tím menší jsou ztráty. Díky tomuto vysoce efektivnímu systému kontroly kvality navíc může Gazelle na svá kola dávat mnohem větší záruku, než je vyžadována legislativou EU. Například na rám kola a neodpruženou vidlici je standardní záruka pro všechna kola Gazelle 10 let. Na odpruženou přední vidlici pak 5 let.

Za léta své historie se kola Gazelle vryla do podvědomí nejen samotných Holanďanů, ale vůbec cyklistické veřejnosti jako symbol kvality, elegance a komfortu. Ne nadarmo jsou kola Gazelle nazývána jako „Mercedes-Benz“ nebo „Rolls Royce“ mezi koly do města. 

Přestože jsou kola značky Gazelle v kategorii kol do města jednou z nejprestižnějších cyklistických značek, jsou určena především pro ty, kdo ví, že v životě na značkách samotných vůbec nezáleží. Na kolech Gazele jezdí lidé, kteří ví, že nekompromisní kvalita a služby nikdy nejsou zdarma nebo ve výprodeji.

 

Bezpečnost, zdraví a ochrana přírody

Kola patří mezi nejzdravější a nejšetrnější dopravní prostředky. Ale v Gazelle jdeme v ohleduplnosti k životnímu prostředí ještě dále:

  • Na kola používáme jen vodou ředitelné barvy.
  • Veškeré obalové a reklamní materiály vyrábíme pouze z recyklovaného papíru.
  • Sponzorujeme různé charitativní organizace.